Altijd warme professionele zorg voor zieke kinderen

De warme professionele zorg die volwassenen tijdens hun laatste levensfasen in een hospice krijgen, waarom zouden we die een ernstig ziek kind niet altijd kunnen geven? In de podcast ‘als de dood voor het leven’, aflevering #8 en #9, spraken collega's Christel en Anne-Aimée met Karin Manders, die ongeneeslijk ziek was.
We spraken met haar over haar komende dood, maar vooral over het leven en haar levenslessen. Aan het einde van haar leven heeft Karin zich laten opnemen in een hospice: niet om daar te sterven, maar juist om te leven. Ze werd met aandacht en warmte verzorgd. Ze voelde zich zo gedragen, ze voelde de warmte om zich heen. Ze richtte zich op het leven en ook de mensen om haar heen deden dat.

Karin was in staat om precies te omschrijven hoe wij onze kindzorg zien: warm, liefdevol, gedragen en gericht op het leven.

Met die waarden als DNA willen wij voor ernstig zieke kinderen (en hun gezin) zorgen. Of het nu gaat om kinderen die ongeneeslijk ziek zijn of wellicht nog beter kunnen worden. Of ze misschien nog maar heel kort op de wereld zullen zijn of nog 10 jaar. Wij willen kinderen en hun gezin de zorg bieden die zo hard nodig is. Dit om niet alleen te leven, maar ook te mogen beleven.

Die zorg bieden? Dat kunnen we samen! Door samen te gaan staan voor wat we belangrijk vinden, voor hen die dit het hardste nodig hebben. Kinderen, ouders, het hele gezin en alle naasten. Precies zo hoe Karin dit voor zich zag.

Karin is helaas op 21 december overleden. Haar levenslessen en de blije energie waarmee zij in het leven stond nemen wij mee in de verdere doorontwikkeling van Kwatro. Dank je wel lieve Karin dat wij jou hebben mogen ontmoeten.