Waarom de titel kinderhospice
Streep paars lang

Het woord ‘hospice’ komt van het woord Hospitium wat betekent ‘onderdak voor doortrekkende reizigers’ waarbij gastvrijheid voorop staat. Wij zien Kinderhospice Kwatro als ‘onderdak voor zieke kinderen en hun gezin’, waarbij wij vanuit ons hart, de beste zorg bieden. Zowel in het huis van Kwatro, als thuis.

Sommige mensen denken dat een kinderhospice dus enkel zorgt voor kinderen die stervende zijn, dat is niet zo. We bieden namelijk verpleegkundige zorg aan (ongeneeslijk) zieke kinderen ongeacht de verwachte levensduur. Hier krijgen zieke kinderen de ruimte om zich, ondanks hun ziekte, te blijven ontwikkelen. Ook is het doel van onze zorgprofessionals en vrijwilligers om ouders te ontlasten in de zorgintensiteit.

We bieden naast medische verpleegkundige zorg ook emotionele, sociale, psychologische en spirituele zorg voor het zieke kind en het gezin. Ook ondersteunen we het gezin als het kind komt te overlijden. Het is ons grootste doel om dit, met zo min mogelijk pijn, thuis te laten plaatsvinden.

We zijn ons ervan bewust dat het woord ‘Hospice’ voor sommige mensen een beladen woord is en dat dit wellicht mensen kan afschrikken, maar we willen juist ziekte en de dood, meer bespreekbaar maken. Het woord hospice verwoordt voor ons dat je juist hele mooie lichtpuntjes in je leven kunt hebben ondanks je ziekte en ook als de dood nadert.

Waar staat Kwatro voor
Streep paars lang

Kwatro klaver paarsKwatro staat voor de vier harten die samen holistische kindzorg bieden en voor zorg waarbij de vraag van zieke kinderen en hun gezin centraal staan.

Het eerste hart staat voor het kind. Het tweede hart staat voor de ouders. Het derde hart staat voor de broertjes en zusjes en het vierde hart staat voor de zorgprofessionals.

Lees hier meer over wat Kwatro wil bereiken.

Hoe zijn we tot de naam Kwatro gekomen
Streep paars lang

Christel kreeg het verlangen om een kinderhospice te bouwen. Vervolgens heeft ze dit gedeeld met mensen uit haar omgeving en gingen zij samen afstemmen wat is de naam die bij het kinderhospice klopt.

Christel:
Eigenlijk wisten we al direct waar de naam voor moest staan, maar we wisten er niet het juiste woord aan te geven”.

“Namelijk al dagen kwam het cijfer 4 op. In eerste instantie dachten we aan ‘vier het leven’. Maar hoe kun je nu het leven vieren als jouw zoon of dochter ernstig ziek is en zal komen te overlijden”.

“Dan komt het inzicht dat het cijfer 4 ook staat voor de vierde chakra. Dit is het chakra van het hart. Hier vindt de transformatie van emoties en energie plaats. Ook is het hart het laatste dat nog klopt, wanneer je komt te overlijden. Het vierde chakra staat ook symbool voor de verbinding tussen hemel en aarde”.

“Daarnaast is het mooi dat de 4 op verschillende manieren in de natuur terugkomt. Denk aan de 4 elementen: water, vuur, aarde en lucht. Maar ook de 4 windrichtingen, 4 maanstanden, 4 seizoenen en het klavertje 4. Dit alles geeft aan hoe we verbonden zijn met de natuur en de cirkel van het leven”.

“Het cijfer 4 staat ook symbool voor aards in de wereld staan en doorzetten. De kinderen hebben zeker lang doorgezet ook omwille van hun dierbaren”.

“Ook komen de 4 aardsengelen voorbij en vanuit de numerologie wordt aangegeven dat nummer 4 verbinding met het verleden is”.

“Ok! De naam moet uitdrukking geven aan het cijfer 4, maar ‘De vier’ klopt niet”.

“Aan tafel deel ik met mijn gezin dat ik wel 20 namen heb gehad maar nog niet de juiste naam heb. We praten vervolgens over hoe dol we zijn op Italië en mijn zoon Tom van 6 roept Kwatro. Ik krijg kippenvel over mijn gehele lijf. Dit is de naam. Uitgesproken als een kind het doet, met humor en lichtheid en die de betekenis van de 4 uitdraagt…

"Kinderhospice Kwatro"

© 2022 Stichting Kinderhospice Kwatro  |  Privacyreglement  |  FAQ  |  Venrayseweg 89a, Horst aan de Maas  |  KvK 84520906  |  RSIN 863243071